Ezt olvasta már?


Új, digitális módszerekkel támogatják a tanítást Szolnok környékén

A kohéziós politika sok olyan projekt számára nyújt támogatást, amely célja a piaci versenyképesség megtartása vagy növelése, vagy a gazdasági összetartás erősítése. Azonban vannak olyan különálló projektek, ahol nem egy ipari cég a kedvezményezett, hanem egy oktatási intézmény, mint Szolnokon.

Az oktatás és a tanítás rendkívül fontos egy nemzetnek a jövő generációi szempontjából, amely jelenség kiemelt figyelmet érdemel főleg az olyan kevésbé előnyös helyzetű térségekben, amelyek társadalmilag és gazdaságilag elmaradottabbak a régió vagy az ország többi térségétől, településétől. Ezekre a térségekre nagyobb hangsúlyt fektet az Európai Unió kohéziós politikája is, hiszen alapelvei és céljai közé tartozik, hogy csökkentsék az életszínvonalbeli különbségeket és gazdaságilag is felzárkóztassák a térséget vagy települést.

Az oktatás egy térség elmaradottságának mikroszintje lehet, ahol ugyanúgy megmutatkoznak azok az elemek, amelyek nem biztosítják a társadalmi szintű felzárkóztatást, így ezekre a területeken az Uniónak köszönhetően számos támogatás és pályázat érhető el, vehető igénybe.

A másik dolog a korszerűség, a technológiai és digitális modernitás, amely sok oktatási intézmény már alap felszereltségét képezi elektronikus napló és tanulmányi rendszer, fejlett projektorok, okos és interaktív digitális táblák, valamint nem eszköz, de a digitális oktatási módszerek formájában. Ezek azonban nagyon sok kisebb településen vagy tankerületi központokban nem találhatóak meg, amely hiányában és a mai digitális világ függvényében nehéz haladni a kor és az ország számos oktatási intézményeinek fejlettségével és módszereivel.

Ennek a hátránynak a másik vonzata, hogy a vidéki és a kisebb községekben található iskolák -amelyek egyébként is küzdenek az iskolai lemorzsolódással és az iskolaelhagyók problémájával - tanulói sok esetben olyan szociális és családi háttérrel rendelkeznek, amely függvényében minden esetben szüksége lenne a gyermekeknek az oktatási rendszer és az iskola nyújtotta tudásalapú társadalombeli kinevelésére, amely az Európai Unió oktatáspolitikájának is egy nagyon fontos eszméje.

A tudásalapú társadalomban sok kérdés merül fel az oktatás jelentőségéről például, hogy az oktatás miképpen alkalmazkodjon az egyes változásokhoz, amely változás például a cikk témájának szempontjából releváns digitális és technológiai fejlődés is lehet, amelynek megfelelően az oktatás nem csak egyes eszközei, de módszerei és ütemtervei, tantervei is megváltozhatnak ezzel is felvéve a digitális fejlődés rohanó ritmusát. Mára már alapkövetelménnyé vált például az informatikai tudás, amely alapismereteket oktatnak is az ország szinte minden iskolájában.

Az Európai Uniós kohéziós politikájának számos alapelvét magába foglaló és azt megteremteni kívánó Európai Szociális Alap nyújt támogatást ilyen jellegű projektek megvalósítására. A Szolnoki Tankerületi Központ EFOP-3.2.3-17-2017-00045-ös számú, “Digitális környezet fejlesztés a Szolnoki Tankerületi Központ intézményeiben” című pályázat is azt a célt szolgálja többek között, hogy csökkentse az tanulók iskolai lemorzsolódását, minőségi oktatást teremtsen meg mind a diákok, mind pedig a pedagógusok számára és hogy a digitális környezet (eszközök és módszerek) megteremtésével elősegítse a digitális módszerek elterjedését a térség iskoláiban és példaértékű tantervet hozzon létre, amely elősegíti nem csak a hátrányos helyzetű diákok tanulási lehetőségeit a digitális térben.

A projektben a Szolnoki Tankerületi Központ négy intézménye veszt részt úgy, mint a Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a Széchenyi Körúti Sportiskolai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a Szolnoki Széchenyi István Gimnázium, valamint a Tiszaföldvári Kossuth Lajos Általános Iskola. Szutorisz-Szügyi Csongorral, a Szolnoki Tankerületi Központ tankerületi igazgatójával készített interjúmban arra is kitérünk majd, hogy a Tankerületi Központ melyik intézményének volt leginkább szüksége a digitális korszerűsítésre és a digitális környezet megteremtésére.

 

Mennyiben járult hozzá vagy fog majd járulni a tankerületi központ, illetve az iskolák jelenlegi állapotához a sikeres uniós pályázat forrása?

Az EFOP-3.2.3-17-2017-00045 számú Digitális környezet a köznevelésben elnevezésű projekt fő célja a tanulást-tanítást támogató digitális kompetenciák fejlesztésén alapuló eszközöknek és módszereknek széles körben történő megismertetése és alkalmazása.

A projekt hozzájárul:

● az iskolai lemorzsolódás és az iskolaelhagyók számának csökkentéséhez, valamint az egész életen át tartó tanulás iskolai megalapozásához;

● a minőségi oktatáshoz való hozzáférés elősegítéséhez;

● a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődéséhez;

● új szakmai tartalmak, módszertanok kidolgozásához és fejlesztéséhez;

● az élményalapú tanulási módszerek szélesebb körű alkalmazásához;

● a tanulói kompetenciák – elsősorban a problémamegoldó gondolkodás, a természettudományos megismerés és a kreatív készségek fejlesztéséhez;

● az iskolai közösség fejlesztéséhez, a tanulók közötti együttműködések kialakításához.

A projekt célja, hogy Szolnok és térsége négy iskolája olyan módszertani és eszközfejlesztéseket hajtson végre, amely hozzájárul a digitális környezet fejlesztéséhez és a digitális tanulási lehetőségek kiszélesítéséhez.

A projekt megvalósításának melyik részéhez volt/van leginkább szükség az uniós támogatásra?

Mind az eszközbeszerzésekhez, mind a módszertani képzések megvalósításához.

 

Mi volt/jelenleg is a legnagyobb probléma a pályázat megvalósítása során? ( Adminisztráció, bürokrácia, nem kaptak átmeneti hitelt, utófinanszírozás kérdése stb.)

A közbeszerzési eljárások lefolytatása időigényes folyamat.

 

Az uniós fejlesztésnek köszönhetően mi az, amiben jobbak lettek/jobbak lesznek az iskolák?

Jobbak lesznek ezek az intézmények a digitális eszközellátottság terén, a infokommunikációs technikák tanulási-tanítási folyamatba illesztése terén is.

Megújul a digitális tanulási programok terjesztésének keretében az általános iskolai és középiskolai digitális oktatás módszertani támogatása, illetve a digitális eszközbeszerzések segítségével új tanulási lehetőségek elterjesztése, a tanulás-tanítás digitális pedagógiai-módszertani támogatása valósulhat meg a következő területeken:

- a matematikai kompetencia fejlesztésének támogatása

- a szövegértés fejlesztésének támogatása

- a természettudományos megismerés támogatása

- a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének támogatása

- a kreativitás fejlesztésének támogatása

 

Mennyire megy gördülékenyen a pályázatba foglalt követelmények teljesítése? (indikátorok stb.)

A pályázat indikátorainak teljesítésére az első mérföldkő 2018. október 31.

A vállalt képzések 50%-át tudjuk teljesíteni. Elindulhatnak a digitális módszertannal támogatott tanórák, a megvalósító kollégák feltöltik az első tanévre vállalt digitális tananyagtartalmakat. Az eszközbeszerzésekre fordítható 44 milliós keretből az arányos részt is el tudjuk számolni.

 

Mi lesz a projektben a hozzáadott érték, ami az uniós forrásból megvalósuló fejlesztés során "Önöknél marad"? (pl. eszköz, humánerőforrás stb.) Milyen eszközök és módszerek ezek?

A projekt beszerzései röviden:

● Eszközök és szoftverbeszerzés 44 000 000 Ft értékben a négy iskolában.

● Pedagógusok akkreditált továbbképzése

● A szakmai munkát támogató műhelyek, lektorálás és minőségbiztosítás a fejlesztők és a kipróbálók számára.

● Utazások a tapasztalatszerzések támogatására.

 

Sikerült-e a megvalósítani a kitűzött célokat, illetve, ha még nem, azon az úton halad-e a projekt, hogy a tervek teljes egészében megvalósulni látszanak?

Igen, a kitűzött célokat teljes mértékben sikerült megvalósítani.

 

Az uniós támogatásban résztvevő iskolák közül melyiknek van leginkább szüksége a digitális "korszerűsítésre"?

Az EFOP-3.2.3-17-2017-00045 számú projekt esetében a Tiszaföldvári Kossuth Lajos Általános Iskola van leginkább rászorulva a digitális korszerűsítésre. Ott most kerül bevezetésre az e-napló, épül ki a szélessávú internet, sok korszerű eszközt kapnak a hátrányos helyzetű tanulók oktatásához, neveléséhez.

 

Az uniós forrásnak köszönhetően milyen új digitális módszertanokkal/módszerekkel kívánják bővíteni a tankerületi központ iskoláinak palettáját? Ezek milyen módon segítik a gyerekek nevelését és oktatását? Milyen módon kapcsolódnak össze a digitális eszközhasználattal?

A fejlesztéseket az iskolák kipróbálják, hozzáférhetővé teszik a többi intézmény részére, a tananyagok egységes rendszerben elérhetővé válnak a projekt során internetes felületen is (intézményi honlapok, illetve NKP felülete).

A projekt eredményeinek megismertetése, terjesztése egyik fontos eleme a projektnek, ezért az intézmények meghirdetnek olyan alkalmakat is, amikor az intézményekbe látogatva más iskolák is megismerhetik a fejlesztések eredményeit, megosztják egymással a bevált jógyakorlataikat.

Az internetbiztonságot és fogyasztóvédelmi jogérvényesítést elősegítő programok szervezése.

Szemléletformáló, tájékoztató programot szervez mind a négy intézmény projektnyitó és projektzáró rendezvénye keretében, amelyre meghívja a diákok, a szülők, a fenntartó, a települési önkormányzat képviselőit.

A tájékoztató program, előadás, beszélgetés témája érinti az internetbiztonság, a fogyasztói érdekérvényesítés témakörét is. A program szervezésére és lebonyolítására külsős szakértőket kérünk fel, ezzel is biztosítva a szakszerűséget. A bevont intézmények vezetőire, pedagógusaira, tanulóira és szülői közösségére szabott szemléletformáló kampány tervezése és megvalósítása a digitális pedagógia bevezetéséről.

Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájában megfogalmazott fejlesztési célokról tájékoztatást kapnak az érintettek.

 

A pedagógus továbbképzés milyen képzést biztosít a projektben résztvevő iskolák pedagógusai számára? A szóban forgó képzés milyen kompetenciákkal ruházza fel a tanárokat?

Négy fontos pedagógus továbbképzés biztosít a projekt, amelyek a következők:

- Korszerű, hatékony módszertannal támogatott digitális tanulási-tanítási folyamat megvalósítása köznevelési intézményekben, amelyben 40 fő érintett a 4 intézményből.

- GEOMATECH matematikai és természettudományi csomag mentorálással (2X7 fő érintett).

Ez egy élményalapú, interaktív, digitális módszertani elemeket magában foglaló tananyagegységekből felépülő továbbképzés. Így a tanórák érdekesebbé, játékosabbá válhatnak, a tanulók a vizualizáció segítségével könnyebben megérthetik a természettudományos tantárgyak magasabb szintű, bonyolult kapcsolati összefüggéseit.

- LEGO eszközökkel támogatott digitális, projektszemléletű ismeretátadás az alsó tagozaton.

- MakerSpace- digitális modellezés és tárgyalkotás a digitális közösségi alkotópedagógia eszközeivel és módszereivel.

 

Az uniós projektben elkészített digitális óravázlat és óraterv milyen tantárgyakra terjed ki?

Az érintett középiskolában matematika, fizika, az általános iskola felső tagozatán természetismeret, matematika, technika, vizuális kultúra, magyar nyelv és irodalom, illetve alsó tagozatán matematika tantárgyra.

 

Jelen tartalom kizárólag a szerző álláspontját tükrözi. Az Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal az írásos anyagban szereplő információk felhasználását illetően.

 

Lokodi Dávid







0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Metzker Viki páros jelmeze tarolt a neten, de nem mindenki volt elragadtatva

Metzker Viki és Bsw Gaben karácsonyi lázban ég halloweenkor

Megvannak az Ötöslottó nyerőszámai – Csaknem 800 millió forint volt a tét

Szombat este ismét kihúzták az Ötöslottó nyerőszámait, és kiderült, hogy ki, illetve kik örülhetnek ezen a héten a szerencsének. A...

Így bővítheted egyszerűen a számítógéped USB-portjait – 5 bevált megoldás

A modern laptopok és asztali számítógépek egyik leggyakoribb hiányossága, hogy a felhasználók igényeihez képest kevés USB-porttal...

Kihűlt a kapcsolatod? 6 tuti tipp, hogy újra fellángoljon a szenvedély

Ha ezeket betartod, újra lángolni fog köztetek a szenvedély

Gázolt a Napfény Intercity Kisteleknél

A vonaton mintegy kétszázan utaztak.

Ez a magyar név vezet Szlovákiában – A leggyakoribb nevek miatt elszabadultak az indulatok

Szlovákia leggyakoribb vezetékneveit vizsgáló hivatalos statisztika szerint a Top 10-es lista élén szinte csak magyar eredetű nevek állnak...

Amikor kialszik a fény, megjelennek a szavak

Kavakami Mieko regénye, Az éj szerelmesei érzékeny politikusságával bizonyítja, hogy az áldozatok végül kimondhatják az igazságot.

Gázolt a Napfény InterCity, pótlóbuszokat vetett be a MÁV

A baleset miatt a szegedi fővonalon hosszabb eljutási időre kell számítani.

0

Sport

Szenzációs hírt kapott Szoboszlai a Liverpool mai sorsdöntő meccse előtt

A magyar futballista óriási elismerésben részesült, a nemzetközi szaklap felülbírálta önmagát.

Ököllel ütötte arcon az egyik szurkolót a ZTE amerikai légiósa

Jericole Hellems megütött egy szurkolót a Kaposvár elleni meccs után.

51 éves a dzsungelbunyó, amit egymilliárdan láttak

A helyszínen 60 ezren, a televíziók előtt pedig egymilliárdan nézték a dzsungelbunyót, amelyen Muhammad Ali esélytelenként legyőzte az addig verhetetlennek vélt nehézsúlyú bokszvilágbajnokot. Az évszázad egyik le

Közel a megegyezés: a Real Madrid brazil sztárja Franciaországba igazolhat

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a Real Madrid a francia élvonalba adja kölcsön a brazil Endricket.

Vége a románcnak. Lamine Yamal bejelentette, hogy szakított Nicki Nicole énekesnővel

A Barcelona szélsője, Lamine Yamal bejelentette, hogy véget ért kapcsolata Nicki Nicole énekesnővel. A pár mindössze három hónapig volt együtt.

Olyan trend uralkodik az európai labdarúgás elitjében, amit a Liverpool képtelen elsajátítani

A Mersey-parti csapat egyik méretes gyengeségére az egész kontinensen nagyobb hangsúlyt fektetnek az elmúlt hónapokban.

Szoboszlai neve ismét a védőknél került szóba a rangadóra készülő Liverpoolnál

Arne Slot Alexander Isak és Hugo Ekitiké helyzetére is kitért.

0
0

Bulvár

Kemény üzenet érkezett Orbán Viktornak: Ez abszurd, ezt vonja vissza a jelenlegi magyar kormány, vagy egy új

Marie Bjerre dán európai ügyekért felelős miniszter szerint a kormányfő csak ürügyet keres.

Csődbe ment a TV2 sztárja, teljesen elszegényedett

Durva titokra derült fény a csatornán megismert celebről.

Elfogadták a jogszabályt. Kerítésadó jön, minden méter kerítés után

Egy 2015 óta érvényben lévő jogszabály lehetőséget biztosít az önkormányzatok számára arra, hogy egyedi települési adókat vezessenek be olyan adótárgyakra, amelyeket nem sújt központi adóteher, és amelyeket j

Férje kezét fogva jelentette be a hatalmas örömhírt a meseszép Várkonyi Andrea

Várkonyi Andrea és Mészáros Lőrinc újabb jótékony kezdeményezése: 200 millió forinttal támogatják a családokat.

Óriási a riadalom Moszkvában, Ukrajna oda vágott az oroszoknak, ahol a legjobban fáj

Az ukránok az orosz energiainfrastruktúra szívébe csaptak bele, oda, ahol a „Stratégiai gyűrű” három vezetéke találkozik Moszkva közelében. Ezekben benzint, dízelt és kerozint szállítottak az orosz csapatoknak.

Áttörték a határt Lónyánál

Autóval áttörte a sorompót az ukrán–magyar határ nagypaládi átkelőjénél egy 38 éves, beregszászi ügyvéd, hogy Magyarországra meneküljön. Az esetről Vitalij Glagola ukrán újságíró számolt be a Telegramon,

"Kimentem a folyosóra, és már hullottak a könnyeim" - Krug Emília megható búcsúja - Fotók

Ma este kerül képernyőre Krug Emília utolsó ATV-n vezetett műsora, a Civil a pályán. A Nap Híre információi szerint megható, érzelmekben és könnyekben gazdag lett a búcsú.

Tragikus a helyzet, ennyi a nyugdíja a magyar tévésztárnak, akiért az egész ország odáig volt

Szomorú hírt közöltek az egykor mindenki által piedesztálra emelt sztárról.

A nyílt utcán kerítették be újpestiek Kubatov Gábort, elképesztő jelenet játszdóott le a kamerák előtt

A Fradi elnöke szorult helyzetbe került, de támadt egy mentő ötlete.

blogmorzsák

Repülés, kutyatartás, húsfogyasztás - te lemondanál róluk?

A fogyasztók gyakran tévesen ítélik meg, hogy mindennapi szokásaik milyen mértékben járulnak hozzá a klímavédelemhez.

Maduro levele

Most nem lennék Lavrov, de Putyin sem: bárhogyan is határoznak Venezuelával kapcsolatban, rossz lesz a döntés.

0